Zinātniskā teātra tiešsaistes izrāde “Zinātnes un mākslas krustpunkti”

skolassoma2Rēzeknes sākumskolas 4.m (24.02.2021.), 1.a (26.02.2021.), 4.a, 5.a, 5.d, 5.m, 6.a un 6.m2 (03.03.2021.) klases skolēni iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros skatījās zinātniskā teātra tiešsaistes izrādi “Zinātnes un mākslas krustpunkti”, kuru piedāvāja: Laboratorium.lv.

Interaktīvā nodarbībā skolēni uzzina, kā mūsdienās zinātne palīdz veidot filmas un teātra izrādes. Par pamatu tika ņemta Latvijas vēsturiskā pilnmetrāžas spēlfilma “Dvēseļu putenis”. Kas nepieciešams, lai radītu ticamus efektus un pēc iespējas precīzāk attēlotu filmā redzamos notikumus.

Skolēni uzzina, kā gatavo mākslīgās asinis, speciālus degošos šķidrumus, kā veido grimu: mākslīgu, elastīgu, reālistisku rētu un mākslīgo ādu. Tā ir māksla un zinātne, ko speciālisti veic aizkulisēs, lai pēc iespējas precīzāk attēlot filmā redzamos efektus. Skolēni aizrautīgi vēroja piecus eksperimentus un saprata, ka, lai eksperiments būtu izdevies, ir nepieciešamas precīzas sastāvdaļas un aprēķini. Uzzināja, ka filmās uzņemas arī kaskadieri. Spēlfilmā “Dvēseļu putenis” ir redzama aina, kā ilgstoši deg cilvēks. Kaskadiera degšanu filmēja ik pēc 2 sekundēm, taču no dažādiem rakursiem. Tad kadri tiek samontēti kopā, un sanāk fragments no filmas. Uzzināja, ka drēbes vispirms sasmērē ar speciālu šķidrumu, taču ādu ar gēlu, kas pasargā no apdegumiem. Visam pamatā, attēlojot degšanu, ir drošība,  precīzas sastāvdaļas un aprēķini! Mākslinieks demonstrēja arī specefektus no citām filmām, piemēram, kā var uztaisīt mākslīgo sniegu (1984. gada tehnoloģija). Daudziem skolēniem izbrīnu radīja tas, ka pilnmetrāžas spēlfilmu “Dvēseļu putenis” filmēja 5 gadus (2014.-2019.), kā arī tas, cik daudz mākslīgo asiņu (10 litri) bija nepieciešams, lai attēlot filmā redzamos specefektus.

Santa atzīst: “Nodarbība bija brīnišķīga! Man visvairāk patika mākslinieka demonstrējums, kā veidot uguni un mākslīgās asinis. Tas bija lieliski! Šajā nodarbībā uzzināju vairāk par fiziku un ķīmiju.”

Markuss: “Man šajā nodarbībā patika, ka mums stāstīja un rādīja, kā veido specefektus, neizmantojot datoru. Man bija ļoti interesanti!”

Marta: “Man vienmēr ļoti gribējās noskaidrot, kā filmā veido mākslīgās asinis un šodien man bija iespēja uz to paskatīties. Es arī uzzināju, kā var likt degt rokai, to neapdedzinot. Man ļoti patika un noteikti vēlos vēl šādas nodarbības!”

Paldies aktierim, ķīmiķim Vladislavam Šavlovskim par aizraujošo, izglītojošo, zināšanām bagāto nodarbību un eksperimentiem, kas ieinteresēja skolēnus!

Paldies Rēzeknes sākumskolas iniciatīvas „Latvijas skolas soma” koordinatorei Gunitai Ozoliņai, Rēzeknes sākumskolas 1., 4., 5., 6. klašu audzinātājām par sadarbību!

Rēzeknes sākumskolas
bibliotekāre/ skolotāja Inta Lāce

Krāsu nedēļa “Pavasara ieskaņās”

Kad dabā redzamas vien pelēcīgās krāsas, Rēzeknes sākumskolas skolēnu līdzpārvalde aicina iekrāsot ikdienu un savā apģērbā vai aksesuārā akcentēt pavasara krāsas.

Afisa_pavasara_krasas

Dienas krāsu iekrāso arī ikdienas darbos lasot, zīmējot, līmējot, dziedot un sportojot!

Iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros koncertlekcija “Ziemassvētki apkārt pasaulei”

 skolassoma2Rēzeknes sākumskolas 2.m, 5.d, 5.m un 6. klašu skolēni 2020. gada decembrī iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros tiešsaistē skatījās koncertlekciju “Ziemassvētki apkārt pasaulei”. Koncertprogramma tika veidota kā koncertstāsts, kas mūzikas valodā atklāj daudzveidīgas Ziemassvētku tradīcijas visā pasaulē. Koncertstāstu papildināja īpaši šai programmai sagatavoti videomateriāli, jautājumi, uz kuriem skolēni tika aicināti atbildēt.

Ziemassvētki ir svētki, kurus gaida visā pasaulē. Ziemassvētku noslēpumu, maģiju katra tauta izdzīvo un tulko savā veidā. Koncertu dziedātājs Mikus Abaroniņš atklāja ar Latviju, ar mājām, jo tā ir vissvarīgākā vieta. Uzsvēra, ka senie latvieši svinēja ziemas saulgriežus un izpildīja Latviešu tautasdziesmu “Sidrabiņa lietiņš lija”. Tad koncertstāsts aizceļoja uz Vāciju, kur jau tālajos viduslaikos aizsākās Ziemassvētku tradīcija ar Ziemassvētku eglītes izmantošanu un izrotāšanu, tad Krieviju – balets un tā komponists Pēteris Čaikovskis “Riekstkodis”, Austriju, kur katru gadu notiek lielās Ziemassvētku un Jaunā gada balles, atskaņoti slavenākie valši, Vīnes valsis – viens no Johana Štrausa pazīstamākajiem valšiem “Kaizer Walzer”, tika atklāti divi Ziemassvētku mitoloģiskie tēli – labais svētais Nikolaus un ļaunais Krampus. Angliju, kur ir visatskaņotākā, populārākā Ziemassvētku dziesma- atskaņo Woman grupas solists Džordžs Maikls “Last Christmas” (“Pēdējie Ziemassvētki”), tad aktualizētas Ziemassvētku tradīcijas Japānā, Ukrainā, Čehijā un ASV- visvairāk populāro Ziemassvētku melodiju.

Koncerts skolēniem patika, jo tika izpildītas Ziemassvētku dziesmas, piemēram, “Last Christmas”, tā bija atpūta, relaksēšanās, interese, aizrautība…, uzzināja par populārajām Ziemassvētku dziesmām, interesanti fakti – stāstījums par Ziemassvētku tradīcijām citās valstīs. Skolēni uzskata, ka pateicīgi bija tas, ka tiešsaistē vienai dziesmai bija redzami vārdi, piemēram, “Pār mazo ciemu ielejā” un nepārtraukti aicinājumi dziedāt līdzi, ko skolēni arī īstenoja, ka koncertstāstu papildināja sagatavoti videomateriāli.

Santa (6.m1 klase) saka: “Man patika koncertlekcija. Visvairāk patika Ziemassvētku mūzika un stāstījums par Ziemassvētku tradīcijām citās valstīs.”

Madara (6.m1 klase): “Skatoties un klausoties koncertu “Ziemassvētki apkārt pasaulei”, man visvairāk patika muzikantu izpildījums. Kā arī man ļoti patika kā dziedāja Mikus Abaroniņš, viņam labi izdevās un daudzām dziesmām es dziedāju līdzi!”

Paldies dziedātājam Mikum Abaroniņam un multiinstrumentālistei Artai Abaroniņai (kontrabass, čelliss, klavieres). Pianistam Dāvim Bindemanim (klavieres). Mikum Strodam (skaņa aizkamerā) un Dāvim Krūmiņam (video meistars)!

Paldies Rēzeknes sākumskolas iniciatīvas „Latvijas skolas soma” koordinatorei Gunitai Ozoliņai, Rēzeknes sākumskolas mūzikas skolotājam Jānim Veļičko un Svetlanai Bilinskai par sadarbību!

Rēzeknes sākumskolas
bibliotekāre/ skolotāja
Inta Lāce

“Latvijas Sarkanā Krusta” bērnu zīmējumu konkurss “Uzzīmē labestību”

Alens_Zeļčs_1a_uzzīmē labestību 2vieta2020.gada novembrī Rēzeknes sākumskolas 1.a klases skolēni piedalījās biedrības “Latvijas Sarkanā Krusta” rīkotajā bērnu zīmējumu konkursā “Uzzīmē labestību”. Konkursā piedalījās vairāk kā 200 skolēnu vecumā no 2 līdz 17 gadiem no visas Latvijas. 1. a klases skolēna Alena Zeļča darbiņš konkursā “Uzzīmē labestību” ir ieguvis godpilno 2. vietu.IMG_20201216_100210
Konkursa mērķis bija mudināt bērnus aizdomāties par labajām lietām, kas ir viņiem apkārt un to, kas, viņuprāt, ir labestība – kā tā izskatās, kāpēc ir svarīgi palīdzēt tiem, kam palīdzība nepieciešama, esot līdzjūtīgiem un sirsnīgiem. 1.a klases skolēni kopīgi klases stundā pārrunāja, kas ir labestība mūsos, labestība ikdienas soļos, saprotot, ka labestība ir pavisam vienkārša. Tas ir smaids, tā ir palīdzīga roka īstajā brīdī un vietā, tas ir labs, atbalstošs vārds, tie ir ikdienas darbi darīti no sirds.


1.a klases skolotāja
Laura Meščanova

 

Starptautisks loģiskās un algoritmiskās domāšanas konkurss 5.-12. klašu skolēniem “Bebr[a]s 2020”

bebras2020-1024x502No 19. līdz 29. novembrim Latvijā notika Starptautisks loģiskās un algoritmiskās domāšanas konkurss 5.-12. klašu skolēniem “Bebr[a]s 2020”.
No Rēzeknes sākumskolas piedalījās skolēni no 5.a, 5.m, 5.m, 6.m1 klasēm. Kopā no mūsu skolas piedalījās 66 skolēni. Valstī kopumā piedalījās 8016 dalībnieki.
Bija iespējams savākt 120 punktus. 1.kārtā, kas norisinājās skolā, vislabākais rezultāts un 1.vieta skolā ir Samantai Ivonei (5.d),  2.vietu skolā ieguva Markuss Butlers (5.d) un Laura Siliņa (5.a) –  3.vietu izcīnīja Artūrs Šers (5.a).

Rēzeknes sākumskolas skolotāja
Laura Meščanova

VALSTISKĀS APZIŅAS UN PATRIOTISKĀS AUDZINĀŠANAS STIPRINĀŠANA RĒZEKNES SĀKUMSKOLĀ

 “…Mana tauta ir sudrabkalts Nameja gredzens, kura vijumos iepīts spēks, drosme un neatlaidība. Mana tauta esmu es, mazs asns, kurš savas saknes iedzinis dziļi  Dieva svētītajā zemē. Un kas gan var būt stiprāks par asnu, kurš nebaidās augt par spīti visam tam…”
 (J. Dižpētere)

Rēzeknes sākumskolā valstiskās apziņas un patriotiskās audzināšanas stiprināšanai tika organizēts aktivitāšu kopums par tēmu „Mana Latvija. Mana skola” – tematiskās klases stundas Lāčplēša dienā un Latvijas Republikas Proklamēšanas 102. gadadienā, citātu, video un vizuālo darbu konkurss, gaismas akcija, jaunatnes iniciatīvu projekts „Radošās notis”, Rēzeknes sākumskolas direktores Ilonas Stramkales apsveikums un video uzruna skolas saimei Latvijas 102. dzimšanas dienā!
Skatīt: https://photos.app.goo.gl/YcpRXiQbr1ffV8CKA
Skolēnu līdzpārvalde sadarbībā ar  klases audzinātājiem un projekta konsultanti organizēja video konkursu par tēmu: “Mana Latvija. Mans skola” iniciatīvas „Radošās notis” ietvaros. 1.-4.klašu izglītojamie piedalījās zīmējumu un citātu  konkursā  „Mana Latvija. Mana skola”. Katra klase saņēma Diplomus, Atzinības rakstus un veicināšanas balvas par līdzdarbību un aktīvo iesaisti.
Jaunatnes iniciatīvu projekta „Radošās notis” ietvaros 5.- 6.klašu skolēni sevi apliecināja pašizpausmes mākslā, izmantojot IT tehnoloģijas. Skolēni individuāli vai klases kolektīvā veidoja video par tēmu: „Mana Latvija. Mana skola”. Dalība projektā, jauniešiem pilnveidoja ne tikai tehniskas prasmes lietot IT rīkus, bet arī informācijas atlases, sadarbības un komunikācijas prasmes, izmantojot IT rīku piedāvātās iespējas.

Video konkursa „Mana Latvija. Mana skola” godalgoto vietu ieguvēji 5.-6. klašu grupā:

Vizuālo darbu konkursā „Mana Latvija. Mana skola” godalgoto vietu ieguvēji:

1.klašu grupā:

  • 1.vieta Edvardam Misānam,
  • 2.vieta Edvardam Žikaram,
  • 3.vieta Gabrielai Bļinkovai.

2.klašu grupā:

  • 1.vieta Niklāvam Lācim,
  • 2.vieta Rēzijai Baltalksnei, Paulai Boževniecei un Jorenam Kirejevam,
  • 3.vieta Austrai Gailumai un Marikai Lankovskai.

Citātu konkursa „Mana Latvija. Mana skola” godalgoto vietu ieguvēji 3.-4. klašu grupā:

  • 1.vieta Gustavam Svalbam,
  • 2.vieta Alenam Adrianam Astičam, Evai Masaļskai,
  • 3.vieta Evelīnai Ribakovai,
  • Atzinība Rinaldam Bulam, Adrianam Filipenokam, Ervīnam Ratinskim.

Atzīmējot Latvijas Republikas Proklamēšanas 102. gadadienu un Lāčplēša dienu 11. novembrī, klases stundas noritēja patriotiskās noskaņās, nostiprinot un pilnveidojot skolēnu zināšanas par Latviju un tās vēsturi.
Rēzeknes sākumskolā Lāčplēša dienā – visu Latvijas brīvības cīņās kritušo varoņu piemiņas dienā klases stundās 1.-3.klašu izglītojamie veidoja grāmatiņu par Latviju un savu Lāčplēša ordeni/medaļu, 4.d klases skolēni, pilnveidojot zināšanas par Latvijas vēsturi, zīmēja plakātu –“Lāčplēša diena”. Citās klasēs skolēni lasīja stāsta “Varonības diena” fragmentu (Gundegas Sējas grāmata “Kā es ar opi braucu Latviju lūkoties”), tad sekoja skolotājas stāstījums par to, kāpēc atzīmē Lāčplēša dienu un ko Lāčplēša dienā dara Latvijas iedzīvotāji? Citās klases stundās tika organizētas viktorīnas, piemēram, 5.m klasē viktorīnā (jautājumi/atbildes) tika aktualizēti sekojoši jautājumi: Ko sarkanbaltsarkanā lentīte simbolizē? Ko nozīmē stilizētais skaitlis “11” no sarkanbaltsarkanās lentītes pie apģērba? Kāpēc Lāčplēša diena? Lāčplēša Kara ordeņa nozīme? Latvijas valsts simboli, pieminekļi, aizdegtās svecītes nozīme, brīvības cīnītāji u.c., tad tika rādīts video stāsts “Sargājot Rīgu: toreiz un tagad” (sagaidot 11. novembri, Lāčplēša dienu, Aizsardzības ministrijas kopā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un Latvijas Kara muzeja sagatavotā video lekcija skolēniem “Sargājot Rīgu: toreiz un tagad”) u.c.
Patriotiskā nedēļa Rēzeknes sākumskolā noslēdzās ar gaismas akciju „Izgaismosim Latviju”, taču liela vēja, lietus dēļ, gaismiņas tiks iedegtas un izgaismos ceļu uz gada skaistākajiem svētkiem – Ziemassvētkiem.
Paldies skolas vadībai, skolotājiem, skolēniem, darbiniekiem un skolēnu vecākiem par līdzdalību! Paldies Latgales Kultūrvēstures muzejam un Latvijas Republikas Zemessardzes 3.Latgales  brigādes virsseržantam štāba virsseržantam Normundam Boževniekam par dāvinājumu – sarkanbaltsarkanām lentītēm, ko saņēma Rēzeknes sākumskolas skolēni, skolotāji un skolas darbinieki Lāčplēša dienā!

Rēzeknes sākumskolas direktores vietniece izglītības jomā G.Ozoliņa,
Rēzeknes sākumskolas bibliotekāre/skolotāja I.Lāce

Foto galerija Attēlu rezultāti vaicājumam “emoji camera black and white”

Izglītojoša nodarbība “Tautas mūzikas instrumentu pasaulē” iniciatīvas ”Latvijas skolas soma” ietvaros

2Rēzeknes sākumskolas 2. klašu (2.a, 2.d, 2.m) un 3.m klases skolēniem 2020.gada 05. novembrī iniciatīvas ”Latvijas skolas soma” ietvaros bija iespēja klātienē piedalīties izglītojošā nodarbībā “Tautas mūzikas instrumentu pasaulē”, ko vadīja etnomuzikoloģe, mūziķe un pedagoģe Ilga Reizniece un māksliniece Iveta Mielava.
Rēzeknes sākumskolas skolēni atzīst, ka nodarbība bija interesanta un izzinoša, jo vadītājas spēlēja un rādīja senos mūzikas instrumentus – kokli, vijoli, stabuli, blokflautu, vienstīdzi, vargānu, velna bungas, celma bungas, basīti un citus instrumentus. Uzzināja, ka vijoles stīgas gatavo no zirgu astriem un ka uz vijoles var nospēlēt ļoti daudz melodiju, kuras var attēlot tādas cilvēku emocijas kā prieku, dusmas, skumjas u.c. Skolēnus iedvesmoja gan pirmais “mobilais telefons”- ganu taure, gan arī iespēja pašiem izmēģināt kādu no tautas mūzikas instrumentiem. 1
Izglītojošā nodarbībā skolēni tika iepazīstināti arī ar mīklu spēli (autore Iveta Mielava) “Mīklu spēle: Spēlē, spēlē, spēlmanīti!”, kuru var
spēlēt dažādās grupās – ar klases biedriem, ģimenē u.c. Spēlē ir kartiņas – uz vienām ir mīklas ar latviešu tautas mūzikas instrumentiem, uz otrām paši instrumenti, ko pēc mīklas atminējuma var ielikt spēles aplī tam paredzētajā vietā.
Paldies māksliniecēm Ilgai Reizniecei un Ivetai Mielavai par aizraujošu, interesantu nodarbību, par dāvinājumu Rēzeknes sākumskolai – divām spēlēm “Mīklu spēle: Spēlē, spēlē, spēlmanīti!”, kuras var izmantot gan mācot mūziku, gan skolēni var izmantot spēlējot un izzinot mūzikas instrumentus brīvajos brīžos!

Rēzeknes sākumskolas
bibliotekāre/ skolotāja
Inta Lāce